מעשה בגישור: הימנעות סכסוך משפחתי

בשנת 2009, יוסי החל בפיתוח חברה להדברה ירוקה ביחד עם שותף.
כעבור שנתיים עם התרחבות פעילות החברה, יוסי פנה לאחיו איתן להשתתף בהפעלה החברה. החברה פעלה בעיקר בצפון הארץ, תוך אספקת מוצרים מיוחדים, כעשרה מוצרים שהניבו מתחי רווחים גבוהים.

איתן נכנס לפעילות כאמור, נוספו מוצרים חדשים אך כאלה שהרווחיות עליהם נמוכה יותר.

עם הרחבת הפעילות היה צורך בהפעלת מחסן לוגיסטי ומשלוחים באחריות האח איתן.

בתחילה, איתן תוגמל ב-35% של המכירות בקיזוז ההוצאות. התגמול הכספי של איתן התפתח עם הגידול במכירות אולם המחירים ההתחלתיים של המוצרים החדשים לא תאמו את השוק, זאת לאחר שנכנסה לשוק חברה מתחרה. לפיכך בוצעה הוזלת מחירים לאור העובדה שהמוצרים של החברה הועתקו או שהופיעו בשוק מוצרים דומים.

איתן עסק בהרחבת אזורי הפצה נוספים במרכז הארץ ובדרומה.

חצי שנה לאחר הכנסת המוצרים החדשים קטנו הרווחים ואף הגיע המצב לכדי הפסדים שהלכו וגדלו שלא אפשרו לתגמל את איתן כאמור לעיל, נאמר לו ע"י יוסי כי אין ביכולת החברה לעמוד בכך והחליט לשנות את התנאים. לא נעשה הסכם בעניין.

לקראת סכסוך משפחתי ?

תנאיו של איתן השתנו מעת לעת לאחר שהתברר כי אין ביכולת החברה לשלם את שהוסכם ואף נטען ע"י יוסי כי החברה קיימת כדי לשלם לאיתן את שכרו .

במצב זה, ולאחר כשנתיים בוצעה הורדה של העמלות לאיתן לכדי 8%. כעבור חודשיים שוב צומצמה העמלה ל-6% ולאחר חודשיים נוספים בוטלה העמלה כליל, ובמקומה ניתן לאיתן בונוס חודשי.

בתקופת פעילותו הראשונה של איתן הופקו תלושי שכר ולאחר מכן, לפי בקשתו תוגמל כנגד חשבוניות . לאחר כשנה וחצי שוב הונפקו תלושי שכר עד תום תקופת עבודתו, עת פוטר לאחר שימוע, להלן:

בשימוע נטענו טענות על התנהלות שפוגעת בתיפקודי החברה, ובכללן: היעדרויותיו, ביטול פגישות עם לקוחות, אינו עונה לטלפונים, וכו'.

למחרת הוצא לאיתן מכתב פיטורים, תוך הודעה שיקבל המגיע כחוק לגמר חשבון.

איתן ביקש לממש זכויותיו עקב פעילותו בחברה, כגון: תמורה בגין פיתוח קו ההפצה הנוסף, החזרת העמלות בגובה 6% שהומרו בבונוסים, ועוד. פנה לייעוץ משפטי בעניין, כך גם יוסי. התקיימו שיחות בין שני האחים, לא הגיעו לעמק שווה, ופנו להליך גישור אצל המגשר שמואל משה .

התקיימו שלוש ישיבות גישור. בהן נפרשה מסכת העובדות והטענות ע"י שני הצדדים.

ישיבות הגישור נמשכו כ-3 שעות כל אחת, בין בפגישות נפרדות ובין בפגישות משותפות, בסופן הגיעו האחים להסכם גישור מכובד, כמתואר להלן:

1.איתן מסיים פעילותו בחברה במועד פיטוריו תוך תשלום הודעה מוקדמת בת חודש.
.
2. לעניין הסכם הגישור נקבע כי כל תקופת הפעילות של איתן בחברה, תהיה תקופה בה התקיימו יחסי עובד מעביד בין איתן ובין החברה.

3. נקבע בהסכמה השכר הקובע לחישוב זכויותיו של איתן עקב סיום עבודתו/פעילותו.

4. בעבור כל תקופת פעילותו של איתן, החברה שילמה לו פיצויי פיטורים, דמי הבראה בגין שנים שלא שולמו, הפרשות מעסיק לקופת גמל בגין תקופה שלא בוטח, ותמורת הודעה מוקדמת, כאמור.

5. הסכום הסופי כלל גם את כספי הפיצויים בלבד, המופקדים על שמו של איתן בקופת הגמל או בקופת הפיצויים והם קוזזו מן הסכום הסופי, כאמור.

6. בהסכמת האחים, כלל התשלומים הוגדרו כספי פיצויי פיטורים ובגין הפרשות לקופת גמל שלא הועברו מתחילת עבודתו והם עמדו לרשות איתן ככל שירצה לפדות אותם כפוף לחוקי המס.

7. בנוסף, החברה העמידה לרשות איתן רכב כולל הוצאות דלק בגינו, עד לסיום תקופת ההודעה המוקדמת.

8. בהסכמה בין הצדדים, איתן התחייב להימנע מלעסוק בהפצת מוצרים של החברה, בקרב לקוחות החברת הקיימים במועד חתימת ההסכם , ולמשך 8 חודשים מיום חתימת ההסכם.
נקבע בהסכמה כי הפרה מוכחת של סעיף זה תגרור עיצומים כספיים כנגד איתן בסכום של 20,000 ש"ח.

10. עם חתימת הצדדים על הסכם זה וביצועו, מוצו כל טענות הצדדים זה כלפי זה מכל מין וסוג שהוא, בקשר עם פעילותו של איתן בחברה וסיום עבודתו בה.
האחים/המגושרים חתמו על הסכם הגישור בלחיצות ידיים וסיימו מחלוקות שהתלוו אליהם גם חיכוחים בינאישיים וסכסוך משפחתי, וזאת תוך שבועות ספורים, במקום הליך משפטי שהיה יכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים.

למותר לציין, הגישור התנהל תוך עליות ומורדות. אך רצונם של הצדדים לסיים המחלוקות ביניהם תוך ידיעה שהדבר ישפר את מערכת היחסים ביניהם, אף בפן המשפחתי, שימשו זרז להגעה לפתרון תוך שביעות רצון הדדי.

מצאו את הכל השירותים שלנו בתחום יחסי עובד מעביד פה.