פיצויי פיטורים וגם "פיצויי התפטרות"?

כלל ידוע הוא שפיצויי פיטורים משולמים לעובד שפוטר או שתקופת העסקתו אשר נקבעה מראש הסתיימה (למשל גמר תקופת חוזה), ובלבד שעבד ברציפות לפחות שנה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה.

פיצויי פיטורים משולמים גם במקרה של סגירת עסק/מפעל, במקרה של מות העובד (התשלום ליורשים החוקיים), לעובד עונתי שעבד שתי עונות בשתי שנים רצופות וגם במקרה שהעובד פוטר בסמוך לתום שנת עבודה והוכיח שהפיטורים נעשו כדי להימנע מתשלום פיצויי פיטורים.

המקרים שצויינו לעיל ומקרים דומים להם הינם בנסיבות שהיוזמה אינה באה מצד העובד.

מתוך הכלל הזה יש לא מעט מקרים יוצאים מן הכלל, המצויים בחוק פיצויי פיטורים, בין אם נקבעו מראש בחוק ובין אם נוצרו בעקבות פסיקת בתי הדין לעבודה, המזכים את העובד בתשלום פיצויי פיטורים גם אם הפסקת העבודה נעשתה מיוזמתו: פיצויי התפטרות.

מקרים של פיצויי התפטרות

בגליון זה נסקור חלק מן המקרים:

* התפטרות לרגל מצב בריאותי לקוי – החוק מרחיב את זכאותו של העובד לקבל פיצוי פיטורים אם הציג בפני המעסיק אישור רפואי מטעם רופא תעסוקתי או מטעם וועדה רפואית מוכרת כי אין הוא מסוגל להמשיך לעבוד וכן המעסיק אינו יכול להציע לו עבודה חלופית התואמת את מגבלותיו הרפואיות ואת יכולתו לעבוד.
עובד זכאי לפיצויי פיטורים גם במקרה של מצב בריאותי לקוי של בן משפחתו אם הוכיח כי התפטרותו הינה כדי לטפל בבן המשפחה החולה – בן-זוג, ילד,הורה, וכו',

*התפטרות אם – התפטרה עובדת תוך תשעה חודשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילדה. הוא הדין גם לגבי אשה שאימצה ילד.
סעיף זה הורחב בשנים האחרונות גם לגבי עובד, אשר בנסיבות הנ"ל ובתנאים מסויימים, זכאי להתפטר ולזכות בפיצויים.

-2-

* התפטרות עקב התגייסות למשטרת ישראל, לשרות בתי הסוהר או לצבא קבע על פי חוק חיילים משוחררים.

* התפטרות לרגל התגייסות לצבא סדיר או לרגל התנדבות לשרות לאומי (בנות) לתקופה של ששה חודשים לפחות.

* התפטרות חייל משוחרר שהייתה לו זכות לחזור למקום עבודתו מלפני הגיוס אך לא התקבל בחזרה לעבודה.

* התפטרות עובד שנבחר לכהן כראש עיר או סגן ראש עיר ולא קיבל אישור לחופשה ללא תשלום לתקופת הכהונה.

* התפטרות עובד שהגיע לגיל פרישה על-פי החוק. במקרה כזה יש לבדוק אם העובד היה מבוטח בביטוח פנסיוני בכל תקופת עבודתו או בחלקה, והאם הוא זכאי לפיצויים חלקיים.

במקרים הנ"ל ומקרים אחרים שהחוק מכיר, על העובד להביא לידיעת מעסיקו על כוונתו להתפטר על-ידי מתן הודעה מתאימה, בהתאם לחוק הודעה מוקדמת או להסדרים אחרים הקיימים בין העובד והמעסיק, או על-פי הסכם קיבוצי, צו הרחבה, וכו'.

בגליונות הבאים נפרט את המקרים שבהם זכאי עובד לקבל פיצויי פיטורים עקב העתקת מגורים ונדון בסוגיות של הרעת תנאי עבודה ונסיבות אחרות המאפשרים לעובד להתפטר ולזכות בפיצויי פיטורים.

האמור לעיל הינו תאור תמציתי וחלקי מתוך חוק פיצויי פיטורים והפסיקה בנושא.

לשאלות, הבהרות וייעוץ ניתן לפנות אל:

שמואל משה, בורר-מגשר ויועץ ביחסי עבודה, טל 054-5309767

מצאו את הכל השירותים שלנו בתחום יחסי עובד מעביד פה.